Congrat Malaysia... Malaysia Boleh..

Yahoooooo Rakyat Malaysia sekali lagi telah berjaya menharumkan lagi nama negara di mata dunia dengan kejayaan kita bersama menduduki tempat pertama dalam negara-negara ASEAN rakyat paling banyak yang GEMUK or dalam bahasa sopan dan satun OBESITI... Sesuai sangat ler dengan suasana sekarang nie yang sedang berlangsung Sukan SEA kat Indon tu. Leh dapat pingat emas tambahan hak3.



Paling menarik plak no 6 dalam kalangan negara Asia Pasifik... Makin membanggakan bha.. Aku agak2 terharu bila kita berjaya bha. Aku sangat yakin aku termasuk dlm golongan yang berjaya mengharumkan nama Malaysia huhuhu... Anda pula bagaimana???? Kalau ya jom sama-sama kita bergumbira (sambil minum teh ais bungkus beli kat kantin tadi)...

So nampak gayanya Kerajaan kena lakukan sesuatu untuk membantu rakyat Malaysia kembali kepangkal jalan. Salah satu cadangan ialah dengan tidak mengsubsidikan gula lagi. Walaupun harga makanan macam kuih akan naik harga tapi bagi menyayangi rakyat Malaysia yang terchenta ini aku rasa gomen perlu hapuskan.
FYI aku de baca gak Malaysia antara pengguna susu Pekat Manis yang tertinggi didunia gak. Mana tak salah satu air kegemaran rakyat Malaysia Teh Tarik.. Lagi2 kalau pi kedai mamak.Aku pun tak leh nak elak huhuhu... Klu balik kampung berkumpul adik beradik teh tarik wajib buat tak kira pagi, petang or malam. Stok bertin2 susu pekat kami beli.. hmmmmmmmmmm. Bahaya2.

Lagi satu antara cadangan aku Gomen memberi perlepasan cukai kepada mana2 rakyat Malaysia yang suka terlibat dalam aktiviti2 yang mengeluarkan peluh contoh pergi Gym, Jungle Tracking or apa2 aktiviti yang berfaedah untuk kesihatan ler. Tapi aku rasa maybe banyak lg cadangan yang bernas yang leh gomen pikir untuk membantu rakyat Malaysia nie yang suka makan and malas bersenam nie contoh cam aku laaa huhuhuhu.......

Semoga aku dan rakyat Malaysia semakin insap untuk menjaga kesihatan....

p/s: Aku suka minum air kosong sekarang.... Tapi klu dapat air RO huhuhuhu






Comments

  1. Sedara, yang penting sebenarnya adalah istiqamah kita. Kalo kerajaan buat macamana naik harga ka... kecualikan subsidi ka... tapi kalo rakyat masih nak, benda tetap macam tu jugak. supply takkan ada kalo takde demand. contoh paling mudah - rokok. tiap kali belanjawan harga rokok mesti naik. taapi still orang beli rokok. so pendek kata, yang penting adalah tekad dalam diri. tak guna kerajaan bagi diskaun untuk ke gym tapi penyudahnya penyakit malas masih ada. jadi apa yang penting??? sendiri mau ingat.

    assalaaaaaaaaaaaaaamualaikum

    ReplyDelete
  2. tapi rokok naik still de perkembangan positif.. ramai gak yg dah mula bhenti merokok.. sekurangnya nmpk kesan tindakan yg diambil...

    pe2 pun betul gak ckp ko tekad dlm diri yg penting... tq for your opinion huhuhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Gigi Ooooh Gigi..........

Camping Sg. Pisang, Gombak

TravelLog KeKoreaKeKita 2.0 2015 (Day 5) Jeju Island : Hiking Hallasan