Surabaya, Indonesia Travel Yang Tak Di Dendang


Bulan Oktober ini sebenarnya aku ada satu lagi travelling over the sea selain ke South Korea 30hb nanti. Sudah dirancang lebih awal hampir setahun sebelumnya. Dek disebabkan this trip kawan aku yang uruskan so aku agak tak mengendahkannya. Hampir juga aku nak batalkan bila tetiba aku nak ke Korea. And the best time to Korea ada bulan yang sama ke Surabaya. Setelah tolak campur kali bahagi akhirnya aku decided nak pergi juga ke sana. Lagi-lagi bila aku baca trevalog orang-orang yang sudah ke sana, Sangat cantik pemandangan sunrise di Penanjakan dan melihat gunung Batuk serta Bromo seperti lukisan yang sangat hidup. Selain itu juga aku lama tak spend time dengan kengkawan aku nie. Dekat sini boleh together2 semula.

Cantik sangat kot mau aku tak teracun nak pergi sana gak (Sumber google)

Satu lagi gambar.. (Sumber google)

Oleh sebab itu budget ke sana tak lah setinggi mana. Aku pun dah maklumkan ke member nak the cheapest package sepanjang di sana. Dia pun sangat setuju sebab dia lagi banyak program travelling dan bersosial dengan alam sepanjang tahun ini dan tahun depan. Akhirnya the best price package untuk kami bertiga ialah 5.5 juta Rupiah lebih kurang 1.83juta Rupiah seorang. Harga nie tak termasuk penginapan last kami di bandar Surabaya. Itinerary 3 hari 2 malam kami nanti adalah seperti di bawah nie. Aku tepek jew seperti yang diberikan.

package tour 3days 2 night
Surabaya Bromo Ijen

Itinerary:
Hari 1 (23hb Oktober 2015 - Jumaat) - Flite kami pukul 10.25pm dari KLIA2

· Penjemputan dari bandara di surabaya 1200am
· Pergi ke bromo 4 jam perjalanan
. Sampai di tempat parkir kita oper dengan jeep dan langsung mengikuti Program hari ke 2

Di sini kami jimat semalam untuk penginapan

Hari 2 Bromo Tours

· Mulai 3.30a.m oleh jeep
· 1 jam setengah perjalanan untuk melihat titik Penajakan 2700meters dpl
· Siapkan jaket, suhu akan menjadi 5 derajat
· Menunggu matahari terbit
· Lihat panorama sunrise dari gunung bromo
· Lihat semeru
· Lihat landscape
· Kembali ke jeep
· Jeep berkendara menuju gunung bromo
· Climb bromo
· Lihat bromo kaldera
· Lihat bromo kawah
· Lihat candi Hindu
· Lihat gunung batok
. Kembali ke jeep
. Jeep perjalanan ke savana dan Pasir Berbisik
· Sarapan
· Langsung ke Kawah Ijen 6 jam perjalanan
· Menuju hotel ijen resort atau hotel palm
· Free program

Hari 3 Ijen Blue flame tours 

· Mulai 1 a.m dari hotel
· 1 jam perjalanan ke Ijen daerah
· Sarapan di kotak
· Mulai mendaki pada 2 a.m
· 3 km mendaki untuk mencapai puncak 2386 meter dpl
· 1 jam berjalan
· Lihat kebakaran biru
· Lihat ijen Kawah
· Lihat panorama
· Lihat penambang ijen
· Lihat sulfur
· Lihat landscape
· Kembali ke mobil
· Melanjutkan perjalanan dengan rekues akhir
. Tours selesai (ke surabaya)
Biaya: 5.500.000IDR untuk 3 orang

Minimal 3 orang
Termasuk:
Transportasi

· Penjemputan dari Surabaya
· Mobil pribadi selama 3 hari 2 malam
· Sopir Keselamatan
· Jeep Swasta bromo wisata


Akomodasi

· 1 malam kamar standar
· Tiga atau ditambah extra bed
· Termasuk sarapan
· Wifi gratis

Biaya tiket masuk

· Semua biaya selama program ini
· Taman nasional Biaya masuk bromo
· Entrance Fess ijen Kawah
· Biaya panduan ijen lokal api biru wisata


Layanan dan fasilitas

· Panduan lokal berbahasa Inggris untuk ijen
· Sopir Keselamatan
· Masker gas
· Torch

Makanan dan minuman :

· Only
· Air mineral
Tidak termasuk: Makan Siang, makan malam dan keperluan pribadi

by Tonytransport


Orait itu serba sedikit itinerary asal kami untuk harga 5.5 juta rupiah 3 hari 2 malam di sana, Tapi 2 minggu lepas kawan aku maklumkan agen yang kami gunakan nak masukkan sorang lagi traveller dari Thai join kami untuk naik ke Penanjakan. Harga tetap sama cuma diorang akan masukan penginapan hari last di Bandar Surabaya nanti serta tambahan gratis. Aku setuju sahaja lagi jimat lagi bagus huhuhuhu.

Untuk budget kali nie aku hanya tukar duit dalam 2 juta Rupiah sahaja iaitu RM604. Duit rupiah travel ke Bali awal tahun ni masih berbaki 600k rupiah. So selepas tolak duit package aku ada hanya lebih kurang 700k rupiah untuk belanja lain. Hopefully cukup semuanya.

Ok mark my calendar 23hb - 26hb Oktober 2015 ke Surabaya dan 30hb Oktober - 12hb November 2015 South Korea. Semoga Allah permudahkan segala urusan aku. Amin

Comments

Popular posts from this blog

Gigi Ooooh Gigi..........

Camping Sg. Pisang, Gombak

Zaman Bujang Yang Dirindui????