TravelLog KeKoreaKeKita 2.0 2015 (Day 7) - Jeongeup - Naejangsan -Gwangju (Part 1)

Yes... sampai pun Highlight ke 2 aku ke Korea kali nie. Trip ini boleh dikatakan hampir 100% aku follow jew instruction dan tips dalam blog Azra. Thanks sesangat kepada beliau kerana sudi kongsi Travellong di dalam blognya. Jangan ada niat untuk berhenti berblog..

Pukul 5 pagi alarm aku dah berbunyi. Lena juga aku tidur walaupun pelbagai bunyi-bunyian dan sahut sahutan dalam hall tu. Bangun dan terus mandi. Orang tak ramai sebab masih awal pagi. Sempat juga Berendam dalam kolam 10 minit. Yela bayar mahal kot tapi dapat guna sekejap sahaja. Settle semua aku check out ler Jjimjilbang dan pulangkan kembali kunci. Yang nyata aku regret sampai sekarang sebab tak ambil baju yang dibagi tu. Ingatkan diorang akan check la sebelum keluar. Hampeh.. Selesa sangat kot baju tu, baru pulak tu.

Yongsan Station pepagi buta.. Tak ramai orang lagi

Besar juga station nie.

Pukul 5.45pagi meredahlah aku keheningan pagi nie. Nasiblah dekat sangat Yongsan Station. Keputusan yang tepat aku bermalam di sana hehehe. Sampai station terus lah aku tebus tiket yang beli awal secara online di Malaysia. Dari Yongsan ke Jeongeup Station 39,000 won yea. Merasa ler aku dapat naik keretapi laju KTX nie huhuhu. Kebetulan nampak pulak Lotteria wehh.. Perut dah lapar nie. Beli la fish Burger set buat tapau makan dalam KTX nanti.

Ini tiketnya selepas ditebus.

Nak dijadikan cerita berlaku kejadian yang tidak diingini. Masa aku nak tapau burger ada dengan bunyi letupan. Aku tak adalah nak kisah sangat. Tapi masa nak turun ke escalator pergi ke platform sekali lagi dengar letupan yang kuat, kali ini dua letupan berturut-turut sambil dengar bunyi percikan api. Terkejut beruk juga ler aku sambil ada yang menjerit.Aigoo... apakah??? Rupanya KTX yang aku nak naik bermasalah. Tak lama kemudian aku dengar bunyi siren dan bomba pun sampai. Disebabkan hal ini KTX yang sepatutnya aku naik ditukar dan berlakunya kelewatan dalam 15minit dari jadual asal.

Cam tonton drama Hong Kong masa nie sambil makan burger

Zoom dekat sikit tengok habang-habang bomba Korea.

Alhamdulillah meluncurlah KTX dari Yongsan Station ke Jeongeup Station yang mengambil masa lebih kurang 1jam 45min iaitu lebih dari 250km. Jeongeup terletak di daerah/negeri Jeolla ke Selatan Korea. Buat apa jauh-jauh ke sini dari Seoul? Ofcoz lah aku sudah cinta dengan Naejangsan dikala Autumn bila baca blog Azra. Makanya aku study lanjut mengenai Naejangsan dan aku pastikan tempat ini jadi destinasi wajib KeKoreaKeKita 2.0 aku kali ini. Kebetulan pula masa aku check di jangka Autumn Full Foliage di sana ketika tarikh aku pergi. Yahoooo...

Apa tujuan gambar ini diambil pun aku tak tau

Lebih kurang keadaan dalam KTX. Ini jew yang ada

Sampai Jeongeup Station terus la cari tempat simpan beg tapir nie. Hopefully ada ler locker besar. Aku google Jeongeup Station ada locker ke tak tapi tak ada informasi mengenainya. Crossfinger sangat datang ke sini. Kalau tak ada matilah aku nak angkut beg besar dabak nie ke sana sini. Yes... memang tak ada locker weh kat sini waaaa... mati ler naakkk. muka sedih, muka sedih. Keluar station dulu mana tau ada tempat yang boleh simpan beg. Alhamdulillah keluar sahaja station terpampang banguan Tourist Information Center sebesar alam sebelah kiri. Syukur selepas chit chot dengan orang dalam tu dapat lah kami simpan beg di sana.

Sampi sudah... sejuknyaaaa
Jeongeup Station......

Keadaan sekitar Jeongeup Station..
Jeongeup Tourist Information Center kedabak besar..

Macam mana nak pergi Naejangsan dari Jeongeup Station?? Senang sangat-sangat. Dalam Station tu pun dah penuh signboard arah ke bus 171 menuju ke Naejangsan. Dari pembacaan aku dalam Blog Azra bus stop terletak seberang jalan station berhampiran convenience stores. Tapi nampak gayanya dah berubah, turun dari escalator nampak sign bus 171 terus ke arak kanan. Siap atas jalan tu di cat warna biru tunjuk arah ke bus tersebut. Nampak sangat sekarang pihak berwajib tahu ramai tourist berminat pergi ke Naejangsan. Tambang aku tak ingat sebab guna TMoney.

Keluar jew dari station

Nampak tak dari elevator cat jalan warna biru tu.
Follow sajok sign tu... nampak tah hujung sinun ada bus stop..
Tak pun ikut jew laluan bumbung bawah nie..
Perasan tak ada sign dekat elevator anak panas warna kuning belah kanan aku. Tunjuk arah ke bus stop Naejangsan dan no bus sekali diberitahu. Sori aku mencapap sekali huhu

Dalam 30minit sampailah aku di Naejangsan. Ramainya orang kat sini. Tapi keluar jew dari bus nampak dah dari kejauhan keindahan view di sini. Nak sampai pintu masuk kena dalam dalam 10 minit juga la. Banyak betul orang jual pisang kaki, kalau aku kat kampung panggil buah 'ceropu' pelat Perak sikit. Tapi sepanjang aku kat Korea nie tak pernah rasa buah nie. huhuhu.. Tak salah aku tak ada bayaran dikenakan untuk masuk ke dalam nie. Lupa la... banyak sangat makan semut nie. Jom layan jew la gambar.

Naejangsan dari ke jauhan...
Aku susur ikut sini jew menuju ke Pintu Utama


Banyak orang jual buah 'ceropu'
Tak merasa pun buah nie. Tak tau ler sebab apa huhuhu. Tapi kawan aku cakap sedap gil gil.
Yup... depan tu pintu masuk utama.

Sepatutnya dah peak foliage tapi tak kuning lagi la semua daun. Memang kali nie, Korea lambat sikit kesejukannya. Tapi keindahan Naejangsan nie memang tak terkata. View Autumn yang paling ohsem sepanjang aku kat Korea nie. Puas hati datang dari jauh dan berjalan kaki. Aku tak ada niat pun nak naik atas guna kabel car tu sebab kena beratur panjang satu kes, nak jimat punya yea juga. Sampai hujung tu pusing balik jew la. Niat di hati nak naik bus jew sebab kaki aku masih sakit dan nak jimat tenaga untuk aktiviti esoknya. Tapi kawan aku buat muka kering tak mahu naik bus, hawaaww betul budak nie huhuhu. Tapi ok la, sepanjang perjalanan tu layan jew suasana tak ada lah rasa jauh sangat. Aku suggest juga korang jalan kaki juga untuk pergi dan balik sambil layan view sepanjang jalan. Bukan jauh sangat pun 5km sahaja hahaha..

Map di Naejangsan.. dekat 5.2km juga yea pergi balik.
Nak naik bus pun boleh...
Bersedia untuk jalan kaki dari sini
Layan jew lah pic bawah nie. aku pun dah tak ingat sequent gambarnya huhu. Yang nyata view tetap ohsem ya amat..





















































Alhamdulillah bucket list aku di Korea untuk ke sini selesai. Makanya perlulah pulang ke pangkal jalan. Naik bus 171 semula ke Jeongeup. Kali nie ramai giler yang naik. Mula tu dapat la tempat duduk tapi tak sampai hati nampak ajussi dan ajjuma nie berdiri. Sampai Jeongeup ambil beg tapir dulu di Tourist Center dan terus menuju ke terminal bus. Tak jauh pun dari Jeongeup Station. Beli tiket ke Gwangju tempat aku menginap malam nie. Dapat grab tiket pukul 3.20pm dengan harga 4000 won. Perjalanan ke Gwangju mengambil masa lebih sejam.

Jalan kaki terus ke bangunan loga cam maple or daun ganja huhuhu

Tadaa... sampai sudah

Boleh mengopi kalau bus lambat
Tiket dari Jeongeup ke Gwangju...

BERSAMBUNG PART 2







Comments

Popular posts from this blog

Gigi Ooooh Gigi..........

Camping Sg. Pisang, Gombak

TQ KaK NoReN anD WaWa